De Euro 6-norm voor dieselauto’s is sinds 2015 van kracht en stelt strenge eisen aan de uitstoot van schadelijke stoffen zoals stikstofoxiden (NOx) en fijnstof. Deze norm is bedoeld om de impact van dieselvoertuigen op het milieu te verminderen. Veel mensen vragen zich echter af hoe lang ze nog met hun Euro 6 diesel kunnen blijven rijden, en wat de toekomst van diesel in het algemeen is. In dit artikel behandelen we belangrijke vragen over Euro 6 diesel en de mogelijkheden voor oudere dieselmodellen.
Voorlopig is er geen officiële einddatum vastgesteld voor het gebruik van Euro 6 diesel in de meeste Europese landen, inclusief Nederland. In Nederland mag je nog met een Euro 6 diesel rijden, ook in milieuzones, en deze voertuigen voldoen aan de huidige emissie-eisen. Echter, met de toenemende aandacht voor schone energie en emissievrije voertuigen, zal de druk op dieselvoertuigen in de toekomst waarschijnlijk toenemen. De verwachting is dat Euro 6 diesels de komende jaren nog zijn toegestaan, maar dit kan veranderen als nieuwe regelgeving wordt ingevoerd.
Hoewel er nog geen officieel verbod is op Euro 6 dieselvoertuigen, zijn sommige steden bezig met strengere regelgeving. In steden als Amsterdam, waar milieuzones al zijn ingevoerd, kan het in de toekomst moeilijker worden om met dieselauto’s te rijden, zelfs als ze voldoen aan de Euro 6-norm. In andere Europese steden, zoals Brussel en Antwerpen, worden steeds strengere regels voor dieselvoertuigen geïmplementeerd. Dit zou kunnen betekenen dat Euro 6 dieselvoertuigen op lange termijn worden geweerd uit bepaalde stedelijke gebieden.
In Nederland blijven Euro 6 dieselvoertuigen voorlopig toegestaan, zelfs in de strikste milieuzones. Het is echter belangrijk om in de gaten te houden dat steden hun regels kunnen aanscherpen naarmate de overgang naar elektrisch rijden wordt bevorderd. Voorlopig kun je met een Euro 6 diesel in Nederland nog zonder beperkingen blijven rijden.
De Euro 6 emissienorm werd ingevoerd in september 2015. Voertuigen die vanaf die datum zijn gebouwd, moeten voldoen aan deze strenge norm om te worden goedgekeurd voor verkoop in Europa. Als je een dieselauto hebt die na 2015 is gebouwd, is deze hoogstwaarschijnlijk een Euro 6 voertuig. Deze motoren zijn ontworpen om schoner te zijn en een lagere uitstoot te hebben dan hun voorgangers, zoals Euro 5 en Euro 4 diesels.
Het is technisch mogelijk om een Euro 5 diesel om te bouwen naar Euro 6, maar dit kan kostbaar en ingewikkeld zijn. De ombouw omvat vaak het installeren van extra componenten zoals een SCR-katalysator en een AdBlue-systeem, wat een behoorlijke investering kan zijn. De vraag is of de kosten van deze ombouw opwegen tegen de voordelen, vooral als je rekening houdt met de toenemende beperkingen op dieselvoertuigen in het algemeen.
Net als bij Euro 5 diesels, is het ombouwen van een Euro 3 of Euro 4 diesel naar een Euro 6-norm mogelijk, maar de kosten en complexiteit van de aanpassingen kunnen aanzienlijk zijn. Voor oudere diesels kan de investering hoger zijn dan de waarde van het voertuig zelf, waardoor het vaak verstandiger is om te overwegen om een nieuwere, schonere auto te kopen in plaats van je huidige voertuig om te bouwen.
De vraag hoe lang je nog mag rijden met een Euro 6 diesel hangt sterk af van de regelgeving in de verschillende Europese landen en steden. In Nederland en de meeste andere Europese landen zijn er momenteel geen plannen om Euro 6 diesels op korte termijn te verbieden. Echter, met de voortdurende focus op het verminderen van de uitstoot en het bevorderen van elektrisch rijden, kunnen er in de toekomst strengere beperkingen komen, vooral in stedelijke gebieden.